50 hertz áramerősség
A Kossuth Rádióban ma dél körül a Magyar Villamos Művek vezérigazgatója volt a vendég. A fiatal, ambíciózus vezető éppen a tudását akarta megcsillogtatni, amikor a riporter áramerősség mértékére vonatkozó kérdésére így válaszolt: Azt pontosan tudom, hogy 50 hertz a hálózatban mindenhol... Fizika, általános iskola. Ettől ő még lehet jó menedzser, de nem lenne baj, ha az általa irányított cég szakmai ismereteit legalább alapszinten elsajátítaná.
Az a tapasztalatom, hogy a műszaki műveltség, a logikus gondolkodás egyre jobban leértékelődik. Ezt sugallják a televíziós vetélkedők is, elég ha megnézzük, hogy milyen kérdéseket tesznek fel a játékosoknak. A tudomány egy címszó, amiben benne van minden, a kémiától a matematikáig, a földrajztól a biológiáig. A művészeti területeket pedig szétbontják, külön kategória a film, az irodalom, a képzőművészet, a zene, és így tovább. Így aztán jó ha a kérdéseknek 10 %-a tartozik a reál tudományok körébe. Jól van ez így? Ha valaki nem ismeri a kubizmus szintetikus periódusának jellemzőit az műveletlen, de ha a logaritmusról azt hiszi, hogy az egy zenei alapfogalom, akkor az rendben van? Az általános műveltségbe pedig ezeknek is bele kellene tartoznia!
Ez mutatkozik meg a hitelfelvételeknél is. Múltkor a Provident kommunikációs vezetője teljes hittel és átéléssel nyilatkozta, hogy a 400 %-os THM nem is igaz, mert a felvett 30.000 Ft-ra nem a többszörösét, hanem csak 45.000 ft-ot kell visszafizetni. Igaz, azt 5 hét alatt. Ha ennyire hülye, ne vállaljon ebben a szakmában feladatot! Nagyon nem mindegy, hogy egy év alatt, vagy néhány héten belül kell törlesztenem a tartozásom. Éppen azért találták ki a THM-t, hogy összehasonlíthatóak legyenek a hitelek. Az más kérdés, hogy a pénzintézetek mindent megtesznek azért, hogy egyes költségtételeiket ne kelljen a mutatóban megadni. De ha ettől a kirívó példától eltekintük is, hányan vannak akik pontosan értik, hogy mit írnak alá amikor hitelt vesznek fel a lakásukra? Hányan vannak azzal tisztában, hogy mit vállalnak? Mi lesz ha változik a kamat, vagy az árfolyam? Pedig ha matematikából átmentek az érettségin nem okozhatna gondot!
Tavaly ősszel felmérték a természettudományos és műszaki szakokra felvett elsős egyetemisták fizika tudását, és 2/3 részük az elégséges szintet sem ütötte meg. Pedig ezek a gyerekek már középiskolában ebbe az irányba orientálódtak, ők jártak fizika és matematika fakultációra. Milyen lehet a többi? Csodálkozunk azon, hogy a diákjaink egyre hátrébb csúsznak a rangsorban a szövegértés terén?
Miért jó az, ha nem tanítjuk meg gondolkodni a fiatalokat?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
vargyula 2009.02.22. 21:10:55
UI: A blog nagyon jó, kicsit pesszimista nézőponttal, de rendkivül reális és személy szerint egyet értek a korábban leírtakkal. További sok sikert!
2009.02.23. 11:45:34
lápi lidérc 2009.03.04. 01:00:20
Egyébként nekem is régi problémám, hogy a műveltségbe csak a művészeteket számítják bele, a reál ismereteket abszolút nem.
@vargyula:
Na igen, sok egyetemistának szörnyű a helyesírása is, például a kötőjelhasználatot tekintve. :-)
tuby smith · http://tuba-honlap.blog.hu/ 2009.03.04. 10:09:25
Aki meg igen, de nem képes alkalmazni a faéket a gyakorlatban sem az meg művelt.