Biztosítási díj indexálása

Kicsit furcsának tűnhet, hogy a címben feltüntetett eljárásnak mi köze van a tisztességhez. Az alábbiakban igyekszem megvilágítani.

Az egész úgy kezdődött, hogy a nyáron kaptam egy levelet a biztosítómtól, hogy a lakásbiztosításomhoz kiegészítő balesetbiztosítást ajánlanak és leírták, hogy akkor mennyi lenne a díj mértéke. Nem kértem belőle.

Aztán egyszer csak 11 %-al megemelték az általam fizetendő díj mértékét. Na mondom nézzünk utána, hogyan jött ez ki. Levelet írtam az ügyfélszolgálatnak, hogy ugyan mondják már meg, miért kell nekem az inflációnak majd kétszeresével többet fizetnem. Jött a válasz: önnek káreseménye nem volt, így jár a kármentességi kedvezmény, de hogy a díj miért annyi amennyi, arról semmi. Hát akkor gyerünk tovább, forduljak a panaszirodához.

A panasziroda vezetője megírta, hogy a KSH index 8 %, és a szerződés szerint ők ettől eltérhetnek ± 5 %-al, így szabályosan jártak el. Különben is, csak az október 01-i forduló nappal változtathatok, így felmondani is csak akkor tudom. Mindig tanul az ember!

Ekkor már úgy voltam, hogy ennek mindenképpen a végére járok. Megírtam, hogyan gondolják, hogy nem mondhatom fel, egyszerűen nem fizetem be a díjat és megszűnik a szerződés. Egyébként is a kérdésem nem erre irányult, hanem arra hogyan lett 11 %.

Most már egy jogász hölgy írt nekem. Felhívta a figyelmem, hogy a PTK idevágó rendelkezése szerint ők perelhetnek, ha nem fizetem a díjat. Igaz megjegyezte, hogy nem fognak ezzel élni. Ezenkívül megadta azt az adatot, hogy a 2007. évre vonatkozóan a KSH index 8,0 % volt.

Közben szétnéztem a neten, hogy ugyanezen paraméterekkel mennyiért tudnám megkötni a biztosításomat és a következőket válaszoltam:

"Miért akarják 2008. októberétől kezdődő egy évben az előző évi index mértékével emelni a biztosítási díjamat? Hol az összefüggés? 2007 október - 2008 október viszonylatot kellene nézni. Az viszont már csak 6 % körül van. De igazából nem érti, hogy mi a problémám, ha azt kezdi el magyarázni, hogy Önök bár az indexet jóval meghaladóan emelték a díjat, de szabályosan jártak el. Már ne haragudjon de ez a jogászok gondolkozása. Az a lényeg, hogy minden szabályos, de az ügyfél nem számít?

Engedje meg, hogy megvilágítsam, mire gondolok:

Képzelje el, hogy Ön egy vásárló egy üzletben. Évek óta odajár, így már mondhatjuk, hogy törzsvevőnek számít. Kialakult Önök között egyfajta bizalom. Azonban az egyik nap rájön, hogy az üzlet Önnel szemben trükközik. Tulajdonképpen megvezetik az árak tekintetében, arra számítva, hogy nincs elég információja azokról. Az amit eddig 100 Ft-ért megkapott, holnaptól 111 Ft-ba kerül. Az üzlet elismeri, hogy a jogos költsége csak 108 Ft lenne, de mivel Ön régi vásárló, és bízik bennük, Önnek 111 Ft-ért fogják adni... Azután még az is kiderül, hogy ha kimenne az ajtón és ismét bejönne, mint új vásárló, akkor ugyanez 80 Ft-ba lenne, de ha bemegy a szomszéd üzletbe, akkor nem több 65-nél. Mit tenne ebben az esetben?"

Hát ennyit erről. Azóta természetesen letiltottam a bankomnál a biztosítás fizetését. Azt gondolom érdemes lenne megkérdezni a PSZÁF-tól, hogy mennyire tisztességes minden évben a lehetséges legnagyobb mértékkel emelni. Miért nincs soha olyan, hogy az indextől lefelé térnek el. Egyébként is gondoljuk csak át: a lakások ára évek óta csökken, egy egyre csökkenő értéket, az inflációt jelentősen meghaladó mértékkel növekvő díjakkal fedeznek. Jogtalan gyarapodás? Gyanítom, hogy az ügyfelek 99 %-a nem figyel oda arra, hogy mennyivel emelik a díját és simán benyeli. Így viszont simán megtehetik.

De hol van a tisztesség? Egy erős versenyhelyzetben hogyan maradhatnak életben az ilyen cégek?

Egy nagyon jó írás arról, hogy mire figyeljünk, ha alkusz cégen keresztül szeretnénk biztosítást kötni.

bng 2 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://emberitisztesseg.blog.hu/api/trackback/id/tr36806714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2008.12.23. 11:53:18

A biztosítás indexelését vissza is utasíthatod. Legalábbis életbiztosításnál van ilyen. Én is csak az első 2-3 évben hagytam, hogy emeljék/indexálják ahogy akarják a díjat. Azóta minden évben írásban nyilatkozom, (miután kiküldik az új díjakat), hogy NEM kívánom az indexálást. Fizetem a tavalyi díjat. :)

bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2008.12.23. 14:26:29

@Manyizga: Igazad van, de alapvetően nem ez a bajom a biztosítóval. Lekérdeztem a neten egy alkusz cégen keresztül, hogy ugyanezt mennyiért köthetném újra, és az eredmény az eddigi díj 80 %-a lett ugyanannál a biztosítónál. Ha a legjobb ajánlatot veszem, akkor pedig a 60 %-a. Magyarán ha régi ügyfél vagyok megpróbálnak megvezetni, még meg is magyarázzák a 11 %-os emelést. Közben pedig ha kimegyek az ajtón és újra bejövök, mintha nem ismernénk egymást, akkor még el is engednek 20 %-ot. Ezek után nincs bizalom!
süti beállítások módosítása