Jog, erkölcs és józan ész

Manapság mintha ezek a fogalmak nem férnének meg egymás mellett. Nekem egyébként is gyakran az az érzésem, hogy a jog direkt érthetetlen, az erkölcs meg sok esetben nem szempont. Miért kell ennek így lennie?

Hír: egyre többen nem tudják fizetni a hiteleik törlesztését, aminek a következtében megnövekedett az elárverezett lakások száma. Azt gondolom, hogy nem kevés esetben maguk a károsultak is erősen okai a kialakult helyzetnek, de itt sem érzem hogy a jogszerű egyben etikus és értelmes is lenne. Miért kell a hitelszerződéseket bikfa nyelven megfogalmazni? Szívesen letesztelnék egy közjegyzőt, hogy ő teljes mértékben érti-e azt, amit az ügyfeleknek felolvas? Ha akad ilyen jelentkezzen! Az a szerződés, amelynek a lényeges tartalmi elemei nem férnek el egy A4-es oldalon, már nem a józan észről szól.

Hír: nagy összegű végkielégítések a BKV-nál. Sajtótájékoztató: belső vizsgálat szerint jogszerű. Csak azt mondja meg nekem valaki, hogy ki a felelős azért, hogy milliárdos veszteséggel küszködő állami vállalatnál ilyen szerződéseket lehet kötni?

Hír: Magyarországon egy bírósági per átlagosan 2-3 évig tart. Na ez az, amit soha nem fogok megérteni! Az első tárgyalási napot követően milyen újdonságok merülhetnek még fel az évek során? Ki hiszi el, hogy egy bíró a két tárgyalás között eltelt fél évben érdemben foglalkozik egy adott üggyel? Szerintem max. néhány órát tölthet vele. Akkor meg minek ennyit húzni az ügyeket. Aki nem tud dönteni egy hónap alatt, az 3 év után sem fog. Én előírnám, hogy minden ügyet le kell zárni 3-6 hónapon belül.

Tapasztalat: telefon társaságnál felmondtam a szerződésem és elvittem a számomat másik szolgáltatóhoz. Kaptam több levelet is az elszámolásról, de véletlenül sem egyeztek. Telefonos ügyfélszolgálat: akkor most mennyi az annyi? Elmondják, felvétel készül. Várom a számlát, nem annyi. Újabb telefon, tisztázzuk. Hónapokig semmi. Egyszer csak ügyvédtől felszólítás: fizessek, vagy behajtást kezdeményeznek ellenem. Kérdésem a nagy tudású ügyvéd úrhoz: azt ugyan mivel bizonyítja, hogy mennyivel tartozom? Mondom: menjünk a bíróságra, de ott először azt kérdezik, ugyan mennyi a per tárgya?! Erre azt mondja nekem a jogi doktor: bizonyítsam én, hogy mennyivel nem tartozom. Ilyenkor azért elgondolkodom azon, hogy a jogon felvehetnék a tantervbe a józan ész című tárgyat is. Végül elküldtem melegebb éghajlatra azzal, hogy leszámlázom neki azokat a költségeket, amiket ő okoz nekem. Azóta nem hallottam róla.

Tapasztalat: lakásvétel, a kirótt illeték nem a szerződésben foglalt vételár után történt. Kérdés az adás-vételi szerződést jegyző ügyvédhez: ilyet lehet? Igen, ehhez joga van a hivatalnak, ilyenkor nincs mit tenni. OK! De akkor nézzük meg, hogy az eladó esetén is változtatták-e az illeték mértékét. Ugyanis, tegyük fel, hogy megveszek valakitől egy ingatlant 10 millióért. Kapok egy határozatot a hivataltól, hogy ők úgy értékelték az ingatlant, hogy 12 millió után kell illetéket fizetnem. Igen ám, de közben meg az eladó vásárol egy másik ingatlant 15 millióért. Neki kiróják az illetéket a szerződésben szereplő 10 és a 15 millió közti összeg után, eszükbe sem jutott hogy ha nálam változtattak, akkor ott is kellene (ebben azért vagyok biztos, mert nem is értették, hogy mi a bajom). Magyarán a 10 és a 12 millió közti rész illetékét duplán fizettetik meg. Bementem, megkérdeztem, mutassák meg azt a paragrafust, ami szerint duplán kell illetéket fizetni. Válasz: ilyen nem lehet! Akkor mondom legyenek szívesek vagy a másik fél esetében csökkenteni az illetéket, vagy az eredeti vételárat elfogadni. Egy perc múlva papírom volt az utóbbiról.

Tapasztalat: APEH-től levél (na vajon mi a gond?): 30 eFt bírság, mert elmulasztottam egy papírt beadni. Hivatalba be, nézzük meg mikor jártam ott. Dokumentálva van náluk x hó, y napján. Mondom én mindent leadtam. Válasz: nem lehet, mert ez a bizonyos papír nincs meg. Gondolkodjunk: ez a papír előfeltétele egy másik kiadásának, ami viszont a kezemben van tőlük. Akkor hogyan adták ki? APEH ellenőr fejvakarás: hát az sehogy sem lehet. Akkor talán nem kellene engem cseszegetni. Miben maradjunk? APEH ajánlat: fizessem a felét, a szabály, az szabály! Na itt vérszemet kaptam: alkudni is lehet?! Jól szórakoztam! Sajnos nem mindig ilyen vicces a történet a hivatallal.

bng szólj hozzá

A bejegyzés trackback címe:

https://emberitisztesseg.blog.hu/api/trackback/id/tr241278688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása